Odzyskanie omyłkowo przelanych pieniędzy będzie prostsze. Prezydent podpisał nowelizację ustawy o usługach finansowych. Dzięki zmianie znikną problemy z odzyskaniem pieniędzy, które klient omyłkowo przelał na niewłaściwe konto. Projekt powstał w wyniku współpracy Prezydenta RP i Rzecznika Finansowego, z poparciem pozostałych członków Zespołu Analiz Systemowych.
Odzyskanie omyłkowo przelanych pieniędzy będzie prostsze
– Nowe przepisy przyjęte stały w Urzędzie jednomyślnie, co świadczy o tym, że to przyczyna ponad planami i bardzo potrzebna społeczeństwu – mówił Prezydent Andrzej Duda, w trakcie uroczystości podpisania ustawy w dniu 27 kwietnia 2018 r.
W Sejmie za przyjęciem ustawy głosowało 436 posłów, w Senacie za przyjęciem ustawy głosowali wszyscy Senatorowie – 79, nikt nie był przeciw oraz nikt nie zatrzymał się od głosu. Nowe regulacje zaczną działać w toku 3 miesięcy po pracy ustawy w Dzienniku Ustaw.
Pomyłka może zdarzyć się każdemu
– Z wniosków do nas wpływających wynikało, że omyłkowy przelew na niewłaściwe konto, był źródłem dużych problemów. W ekstremalnych przypadkach klienci zostawaliśmy w obecny środek pieniądze, bo nie było procesu zmuszającego słuchacza do zwrotu środków. Dzięki tej kolei w grup przypadków otrzymamy je nawet w ciągu kilku dni – mówi Aleksandra Wiktorow, Rzecznik Finansowy.
W praktyce pomyłka we wskazaniu numeru konta może przydarzyć się każdemu. Do Rzecznika skarżyły się osoby, które wpisały cały numer konta osobistego użytkownikowi (o co szczególnie łatwo przy dużych przelewach wykonywanych przez przedsiębiorców), pomyliły się przy wpisywaniu numeru konta albo nawet wykonały przelew na konto podane np. w artykułach informacyjnych. Do tej pory, nie było wysokiej i jednolitej procedury odzyskiwania takich sposobów. Dodatkowo tajemnica bankowa nie pozwalała ujawniać danych użytkownika, co uniemożliwiało złożenie pozwu w stosunku.
Jak odzyskać pieniądze?
Po kolejach klient, który zorientuje się, że omyłkowo wykonał przelew na krótkie konto będzie informował swój bank czy WZROST o tym fakcie. Obecny będzie uznawał 3 dni na poinformowanie klientowi o braku i konwencjach braku zwrotu sposobów w toku 30 dni.
– Zwrot środków będzie wykonywany na określony rachunek techniczny, co daje pełną anonimowość odbiorcy omyłkowego przelewu. Po otrzymaniu środków, dostawca w toku 1 dnia codziennego będzie dostarczał je na konto klienta. Jeżeli w transakcję zaangażowanych istniałoby dwóch dostawców termin wydłuży się do kilku dni codziennych – wyjaśnia Bartosz Wyżykowski, radca prawny w biurze Rzecznika Finansowego.
Jeśli odbiorca omyłkowego przelewu nie zwróci pieniędzy dobrowolnie w toku 30 dni, bank czy Skok będzie zobowiązany do przekazania płatnikowi danych klientowi.
– Umożliwi to pewne dochodzenie prawa na linii sądowej. Podstawę prawną znaczyć będą przepisy o bezpodstawnym wzbogaceniu. Sąd oceni zaś, czy roszczenie płatnika jest wskazane – mówi Bartosz Wyżykowski.
W praktyce nazywa to, że odbiorca omyłkowego przelewu, jaki nie zwróci omyłkowo otrzymanych kwot będzie zmuszony do tego wyrokiem sądu i weźmie i wydatki powiązane z procesem.
Rola Zespołu Analiz Systemowych
Powodem do stworzenia proponowanych zmian były przedmioty proponowane przez użytkowników do Rzecznika Finansowego. Zostały one przez Rzecznika zasygnalizowane w ramach prac Zespołu Analiz Systemowych. Zespół został wykreowany przez Szefa Kancelarii Prezydenta RP w projektu formułowania propozycji zmian obowiązujących regulacji prawnych w oparciu o potrzeby obywateli, jakie były materiałem rozpoznania przez Biuro Interwencyjnej Porad Prawnej Kancelarii Prezydenta RP lub wezwanych do pomocy w ramach Zespołu: Rzecznika Finansowego, Rzecznika Praw Dziecka, Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Rzecznika Praw Pacjenta.